Expositie Tatalizing Absence samen met Helen Vergouwen start 13 juni 2021

Surface Tension, 2021, olieverf op doek, 200 x 180 cm

Informatie over de werken op: GalleryViewer and  ArtSY

Lon Godin maakt schilderijen, video’s en foto’s. Uit haar kunst spreekt een fascinatie voor beweging, verandering en daarmee tijd. Haar beelden lijken niet op te houden bij de randen van het doek, maar zich in alle richtingen voort te zetten. Kleuren en structuren die in een zinderend ritme pulseren in een eigen universum, niet alleen in de films, maar bijna nog fascinerender in de foto’s en vooral in de schilderijen. “Ieder werk is een uitsnede van een immense denkbeeldige werkelijkheid,” zegt Godin. De toeschouwer ervaart die eindeloze continuïteit, waar het Godin om gaat, de constructie van een visuele werkelijkheid, een door haar geschapen ‘natuur’. Niet de natuur van aarde, water, lucht, vuur, maar, wat zij noemt, “De natuur als constante dynamische transformatie’. Dynamiek en transformatie op het platte canvas!  Schilderen is de basis van haar werk. Godin zegt: ‘Het schilderij geeft de mogelijkheid om me aan de natuurwetten te onttrekken.’ Het vlakke canvas geeft haar die onmetelijke ruimte waarin de tijd stilstaat en toch beweging gesuggereerd wordt. De schilderijen maakt zij haast zonder uitzondering in één ononderbroken sessie, ook al duurt dat 14 uur, of soms langer. Het schilderen begint met een kleine vooropgezette reeks handelingen die al snel uitloopt in een vorm van improvisatie. In dat proces verlegt Godin haar grenzen door toeval en intuïtie toe te laten. Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Traces’ in Het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch in 2014 schrijft Sandra Smets: ‘Zo duwt Godin voorbij het alledaagse en anekdotische naar iets wat fundamenteler is dan de waan van de dag.’

 

Biografie Lon Godin